Univerzita Karlova v Praze
Statut
Lékařské fakulty v Plzni
Akademický senát Lékařské fakulty
v Plzni
se podle § 27 odst. 1 písm. b) a § 33
odst. 2 písm. a) zákona č. 111/1998 Sb.,
o vysokých školách a o změně a
doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách),
usnesl na tomto Statutu Lékařské
fakulty v Plzni Univerzity Karlovy,
jako jejím vnitřním předpisu:
Část I.
Úvodní
ustanovení
Článek 1
Základní
ustanovení
- Lékařská fakulta v Plzni (dále jen
„fakulta“) je součástí Univerzity Karlovy v Praze (dále jen „univerzita“)[1].
Název fakulty zní: “ Lékařská fakulta v Plzni”. V právních vztazích
vystupuje fakulta jako „Univerzita Karlova v Praze, Lékařská fakulta v Plzni“.
Zkrácené označení fakulty zní “Lékařská fakulta UK v Plzni”, zkratkou “LF UK v
Plzni”. Latinské označení fakulty zní „Universitas Carolinae Pragensis,
Facultas Medica Pilsnensis“.
- Sídlo fakulty je v Plzni, Husova 3,
306 05 Plzeň.
Článek 2
Poslání a činnost fakulty
- Fakulta, jako součást univerzity,
svobodně uskutečňuje a rozvíjí vzdělávací, vědeckou, tvůrčí a léčebně
preventivní činnost a dbá na dodržování akademických svobod a akademických práv[2].
- Fakulta uskutečňuje všechny typy
studijních programů a programy celoživotního vzdělávání[3].
Magisterské a doktorské programy se uskutečňují zpravidla paralelně v českém a
anglickém jazyce.
- Fakulta může vykonávat doplňkové
činnosti[4],
které napomáhají základní činnosti fakulty.
- Fakulta poskytuje knihovnické a jiné
informační služby[5].
- Fakulta spolupracuje s domácími i
zahraničními vysokými školami, vědeckými a výzkumnými institucemi a dalšími
právnickými osobami a vytváří podmínky pro účast členů akademické obce fakulty na
této spolupráci.
Část II
Organizace
a orgány fakulty, akademické prostředí
Článek 3
Členění
fakulty
- Fakulta se člení na ústavy, kliniky a
další součásti.
- Vedoucí ústavu fakulty:
- je jmenován a
odvoláván děkanem z řad profesorů a docentů na základě výběrového řízení[6];
výjimečně lze pověřit vedením ústavu odborného asistenta,
- odpovídá děkanovi
za veškerou činnost pracoviště (pedagogickou., vědeckou a další činnost),
- vyjadřuje se k
rozhodování v pracovně právních věcech zaměstnaců zařazených na ústav a
předkládá příslušné návrhy děkanovi.
- Přednosta kliniky:
- odpovídá děkanovi
za pedagogickou vědeckou a výzkumnou činnost
- vyjadřuje se k rozhodování
v pracovně právních věcech zaměstnanců univerzity zařazených na kliniku a
předkládá příslušné návrhy děkanovi.
- Dalšími součástmi fakulty mohou být i
jiná pracoviště pro vzdělávací, vědeckou, výzkumnou, vývojovou nebo další
tvůrčí činnost , pro poskytování informačních služeb a účelová zařízení k
zajišťování provozu fakulty.
- Vedoucí součástí uvedených v odstavci
4 jmenuje a odvolává děkan na základě výběrového řízení.
- Výkonným aparátem fakulty je děkanát.
Článek 4
Samospráva
a orgány fakulty
- Samosprávu fakulty vykonávají členové
akademické obce fakulty[7]
(dále jen „akademická obec“) přímo nebo prostřednictvím samosprávných
akademických orgánů[8].
- Akademickými pracovníky jsou
zaměstnanci fakulty, kteří vykonávají jak pedagogickou, tak vědeckou a výzkumnou
činnost[9].
- Akademičtí pracovníci jsou profesoři,
docenti, odborní asistenti, asistenti, lektoři a vědečtí, výzkumní a vývojoví
pracovníci, podílející se na pedagogické činnosti[10].
- Samosprávnými akademickými orgány
fakulty jsou akademický senát,vědecká rada, děkan, a disciplinární komise8.
- Dalším orgánem fakulty je tajemník[11].
- Orgány fakulty jsou ve své činnost
vázány platnými právními předpisy, statutem fakulty [dále jen „statut”] a ostatními
vnitřními předpisy univerzity a fakulty[12].
- Jestliže vyjde najevo, že rozhodnutí
orgánu fakulty je v rozporu s právními předpisy nebo vnitřními předpisy
univerzity nebo fakulty, je tento orgán povinen učinit všechna dostupná
opatření k nápravě, včetně změny nebo zrušení tohoto rozhodnutí. Přiměřeně se
postupuje, jestliže tento orgán je v rozporu s uvedenými předpisy nečinný[13].
- Při výkonu své působnosti, zejména
při rozhodování, dbají orgány fakulty smyslu akademických svobod a akademických
práv[14],
principů statutu univerzity vyjádřených v jeho preambuli a poslání univerzity[15]
a fakulty.
- Samosprávné orgány fakulty dbají, aby
členové akademické obce byli informováni o jejich činnosti a mohli podávat
připomínky k činnosti těchto orgánů.
Článek 5
Akademická
obec fakulty
- Akademickou obec tvoří akademičtí
pracovníci, působící na této fakultě a studenti, zapsaní na této fakultě7.
- Členové akademické obce mají právo:
- navrhovat
kandidáty a volit členy akademických senátů (univerzity a fakulty) a být voleni
za členy těchto senátů,
- navrhovat
způsobem stanoveným statutem univerzity kandidáta na rektora,[16]
- navrhovat
způsobem stanoveným statutem fakulty kandidáta na děkana,
- účastnit se
zasedání akademického senátu a vědecké rady, pokud nejsou zasedání vědecké rady
prohlášena za uzavřená,
- seznamovat se se
zápisy z jednání akademického senátu a vědecké rady, včetně obsahu usnesení,
- na udělení slova
na shromáždění členů akademické obce,
- obracet se na
samosprávné akademické orgány se stížnostmi, návrhy a připomínkami; tyto orgány
jsou povinny se jimi zabývat, bez zbytečného odkladu je vyřizovat a odpovídat
na ně.
- Fakulta podporuje činnost vědeckých,
odborných, profesních, studentských, odborových a jiných zájmových sdružení,
která sdružují členy akademické obce a další zaměstnance fakulty a jejichž
činnost napomáhá plnit poslání fakulty a univerzity[17].
- Fakulta dbá sociálních potřeb členů
akademické obce; fakulta vytváří podmínky pro pěstování tělesné výchovy a
sportu na fakultě.
- Členové akademické obce jsou povinni
dodržovat vnitřní předpisy univerzity a fakulty[18]
a dbát dobrého jména univerzity a fakulty, jejíž akademické obce jsou členy.
- Členové akademické obce svědomitě
vykonávají povinnosti, které přijali jako samosprávné akademické orgány nebo členové
těchto orgánů.
- Členové akademické obce, kteří jsou
zařazení na pracovištích více součástí univerzity jsou členy akademické obce té
fakulty, kterou si zvolí[19].
Ustanovení předchozí věty platí obdobně pro studenty zapsané na více fakultách
univerzity.
- Člen akademické obce může současně
vykonávat pouze jednu z těchto funkcí: rektor, prorektor, děkan, proděkan,
kvestor, tajemník nebo ředitel další součásti univerzity nebo fakulty.
Článek 6
Akademický
senát fakulty
- Akademický senát fakulty[20]
(dále jen „senát“) je jejím samosprávným zastupitelským akademickým orgánem8.
Senát a jeho členové odpovídají za svou činnost akademické obci. Při výkonu své
funkce jsou vázáni pouze svým svědomím a jsou povinni dbát zájmů fakulty a
univerzity jako celku.
- Člen senátu je povinen účastnit se
zasedání senátu.
- Senát má 16 členů z řad akademických
pracovníků a 8 z řad studentů. Své zástupce do senátu volí zvlášť část
akademických pracovníků a zvlášť studentská část akademické obce. Podrobnosti
voleb do senátu upravuje volební a jednací řád senátu, který je vnitřním
předpisem[21].
- Funkční období členů senátu je tříleté.
- Členství v senátu zaniká před
uplynutím funkčního období
- spolu se zánikem
členství v akademické obci,
- jestliže se člen
vzdá svého mandátu písemným podáním předsedovi senátu; účinné je dnem doručení,
- jestliže senát
člena hlasováním zbaví mandátu z důvodu předem neomluvené neúčasti na nejméně
třech po sobě jdoucích zasedání senátu.
- Zanikne-li členství v senátu podle odstavce
6, nastupuje do senátu na zbytek funkčního období náhradník, určený podle volebního
řádu senátu[22].
- Členem senátu nemůže být dále
tajemník fakulty[23].
- Senát volí ze svých členů
předsednictvo, které tvoří předseda, 3. místopředsedové, z nichž 1 musí
být student. Členové předsednictva jsou voleni senátem v tajných volbách a
mohou být tajným hlasováním odvoláni.
- Předseda svolává zasedání senátu a
vystupuje za senát navenek. Zastupuje jej místopředseda.
- Předsednictvo připravuje zasedání
senátu. Na období prázdnin může být senátem pověřeno usnášet se na vyjádřeních
senátu ve věcech, které nesnesou odkladu, mimo vyjádření k návrhům studijních
programů uskutečňovaných na fakultě a k návrhu jmenovat nebo odvolat
proděkany. Nebylo-li takové usnesení schváleno senátem na jeho nejbližším
zasedání, pozbývá platnosti.
- Senát zřizuje komise jako kontrolní,
iniciativní a poradní orgány z řad členů senátu a z řad členů akademické obce.
Předsedu komise, který musí být členem senátu a členy komise schvaluje senát.
- Senát je schopen se usnášet, je-li
přítomna nadpoloviční většina všech členů senátu. Nevyplývá-li ze zákona něco
jiného[24],
je usnesení přijato, jestliže se pro ně vyslovila nadpoloviční většina
přítomných členů senátu. K usnesení, týkající se vnitřních předpisů fakulty[25],
je zapotřebí, aby se pro ně vyslovila nadpoloviční většina všech členů senátu.
- Návrhy na zřízení, sloučení,
splynutí, rozdělení nebo zrušení součástí fakulty (nestanoví-li právní předpis
jinak) a na jmenování a odvolání členů vědecké rady fakulty (dále jen „vědecká
rada“) a disciplinární komise fakulty, mohou být senátem buď schváleny nebo
zamítnuty. Pozměňovací návrhy členů senátu nejsou přípustné.
- Návrh na přijetí, změnu nebo zrušení
vnitřního předpisu fakulty může senátu podat děkan nebo nejméně 1/3 členů
senátu. Před projednáním návrhu členů senátu si senát vyžádá stanovisko děkana.
- Zasedání senátu se koná zpravidla
5x za akademický rok. Stručný záznam z jednání senátu včetně obsahu
usnesení se zveřejňuje obvyklým způsobem. Předseda je povinen svolat zasedání
senátu, požádá-li o to děkan nebo alespoň jedna třetina členů senátu.
- Podrobnosti o jednání senátu upravuje
volební a jednací řád senátu, který je vnitřním předpisem[26].
Článek 7
Spolupráce
senátu s dalšími orgány a osobami.
- Senát si může vyžádat stanovisko
orgánu fakulty.
- Senát má právo seznamovat se se
závěry jednání kolegia děkana a vědecké rady.
- Senát má právo po dohodě s děkanem
vysílat své zástupce do kolegia děkana, ostatních orgánů a komisí fakulty.
- Rozhoduje-li senát ve věcech fakulty,
může si vyžádat předem stanovisko děkana.
Článek 8
Vědecká rada
- Členy vědecké rady jmenuje a odvolává
děkan po schválení senátem[27].
- Při jmenování členů VR dbá děkan, aby
v ní byly zastoupeny hlavní obory vědy pěstované na fakultě.
- Členství ve VR zaniká
- dnem doručení
písemného prohlášení, jímž se člen vzdává členství ve vědecké radě, děkanovi.
- dnem, kdy návrh
děkana na odvolání člena vědecké rady schválil senát.
- Vědecká rada je způsobilá se usnášet,
je-li přítomna nadpoloviční většina jejích členů; nevyplývá-li ze zákona o
vysokých školách něco jiného[28]
je usnesení přijato, vysloví-li se pro ně nadpoloviční většina přítomných.
- Zasedání vědecké rady svolává děkan zpravidla
5x za akademický rok. Časový plán zasedání vědecké rady, jakož i stručný
záznam z jednání vědecké rady, včetně obsahu usnesení, se zveřejňují obvyklým
způsobem.
- Děkan může jmenovat čestným členem
vědecké rady význačného vědce, který se významným způsobem zasloužil o fakultu;
čestný člen má právo se účastnit zasedání vědecké rady bez práva hlasovat. Před
jmenováním čestného člena vědecké rady si děkan vyžádá vyjádření senátu.
- Podrobnosti z jednání vědecké rady
upravuje jednací řád vědecké rady, který je vnitřním předpisem[29].
Článek 9
Spolupráce
vědecké rady s dalšími
orgány a osobami.
- Vědecká rada si může vyžádat
stanovisko orgánu fakulty; může přizvat k jednání i jiné osoby.
- Členům předsednictva senátu a
proděkanům fakulty bude na zasedání vědecké rady uděleno slovo, jestliže o to
požádají.
Článek 10
Děkan
- Děkana jmenuje a odvolává na návrh
senátu rektor[30].
- Funkční období děkana začíná dnem, ke
kterému byl do této funkce jmenován.
- Volbu kandidáta na funkci děkana
vyhlašuje senát tak, aby se konala nejméně 90 dní před uplynutím funkčního
období děkana.
- Kandidáta na funkci děkana navrhuje
(rektorovi )senát zpravidla z profesorů a docentů, kteří jsou členy akademické
obce.
- Před uplynutím funkčního období
zaniká funkce děkana:
- odvoláním, na návrh senátu nebo
z vlastního podnětu, rektorem,[31]
- dnem doručení písemného prohlášení,
jímž se děkan vzdává své funkce, rektorovi.
- Děkan se dostaví na výzvu senátu nebo
jeho předsedy na zasedání senátu. Děkan odpoví na otázku, týkající se výkonu
jeho funkce, položenou mu senátem nebo členem senátu na zasedání senátu.
- Podrobnosti o volbě kandidáta na
děkana stanoví volební a jednací řád senátu[32].
Článek 11
Proděkani
- Děkana zastupují v jím určeném
rozsahu proděkani. Proděkany jmenuje a odvolává děkan; k záměru děkana jmenovat
a odvolat proděkany se vyjadřuje senát[33].
- Fakulta má zpravidla 5 stálých
proděkanů:
- proděkan pro vědu, výchovu a zahraniční styky,
- proděkan pro výuku všeobecného lékařství,
- proděkan pro
výuku stomatologie a sociální záležitosti studentů,
- proděkan pro
paralelní výuku magisterského programu v angličtině,
- proděkan pro
rozvoj fakulty a vztahy mezi lékařskou fakultou a fakultní nemocnicí.
- Proděkan je povinen odpovědět na
otázku, týkající se jeho funkce, položenou mu senátem nebo přednesenou členem
senátu na zasedání senátu.
- Děkan stanoví, který proděkan jej
zastupuje v době nepřítomnosti; vzájemné zastupování proděkanů stanoví děkan.
Je-li doba nepřítomnosti děkana nebo proděkana delší než 2 měsíce, vyjadřuje se
ke způsobu zastupování senát.
Článek 12
Poradní
orgány
- Orgány fakulty mohou zřizovat své
poradní orgány, mohou též zřídit poradní orgány společné.
- Kolegium děkana je stálým poradním
orgánem děkana; jeho členy jmenuje děkan. Na jednání může přizvat i další členy
akademické obce a pracovníky fakulty. Zápisy ze zasedání kolegia děkana se
zveřejňují obvyklým způsobem.
- Děkan ustavuje v souladu s potřebami
fakulty komise pro speciální problematiku.
- Děkan svolává porady vedoucích ústavů
a klinik a dalších součástí k řešení otázek, týkajících se fakulty a jejích
pracovišť. Stručný záznam z porady vedoucích se zveřejňuje obvyklým způsobem.
Článek 13
Tajemník
- Tajemník[34]
je jmenován a odvoláván děkanem na základě výběrového řízení.
- K záměru děkana jmenovat nebo odvolat
tajemníka se vyjadřuje senát.
- Tajemník v rozsahu stanoveném
opatřením děkana
- jedná nebo rozhoduje:
- ve věcech
hospodaření fakulty a administrativního chodu fakulty
- při nakládání s
majetkem univerzity, pokud je výkon jeho správy svěřen fakultě[35]
- v pracovně
právních věcech správních zaměstnanců
- v dalších věcech,
které mu svěří děkan
- řídí děkanát,
popřípadě další součásti fakulty
- Ze své činnosti je tajemník odpovědný
děkanovi a je povinen řídit se jeho pokyny.
- Tajemník se dostaví na výzvu senátu
nebo předsedy na zasedání senátu. Tajemník odpoví na otázku, týkající se výkonu
jeho funkce, položenou mu senátem nebo přednesenou členem senátu na zasedání
senátu.
Článek 14
Děkanát
- Děkanát je výkonným útvarem fakulty,
který se stará o její potřeby v oblasti vědecké, studijní, ekonomické,
personální, právní, vnitřní správy a vnějších vztahů, včetně zahraničních
styků.
- Po stránce materiální a administrativní
zajišťuje činnost děkana, proděkanů, tajemníka, senátu, vědecké rady a
disciplinární komise.
- Děkanát formálně spravuje grantové
prostředky přidělené jednotlivým projektům a poskytuje odpovědným řešitelům
potřebné administrativní a ekonomické služby.
- Vede evidenci o věcech uvedených v
§24 zákona o vysokých školách a poskytuje o nich informace rektorátu[36].
- Podrobnosti o organizaci a činnosti
děkanátu stanoví jeho organizační řád, který po vyjádření senátu vydá děkan.
Článek 15
Řízení
fakulty
- Fakulta je řízena orgány fakulty[37].
- V čele fakulty je děkan, který jedná
a rozhoduje ve všech věcech fakulty, pokud nejsou zákonem vyhrazeny jiným
orgánům fakulty , univerzity nebo pokud zákon nestanoví jinak. Za svou činnost
odpovídá rektorovi. Tím není dotčena působnost děkana ve věcech podle § 24
zákona o vysokých školách.
Článek 16
Orgány
fakulty
- Orgány fakulty[38]
mají právo se obracet s návrhy, připomínkami a stížnostmi na samosprávné
akademické orgány univerzity a kvestora.
- Orgány fakulty jsou povinny se
zabývat návrhy a připomínkami samosprávných akademických orgánů univerzity a
kvestora, bez zbytečného odkladu je vyřizovat a odpovídat na ně[39].
Článek 17
Pracoviště pro poskytování informačních služeb
- Provoz knihoven, studoven,
počítačových center a učeben a jiných pracovišť pro poskytování informačních
služeb se řídí provozními řády, které musí respektovat potřeby akademické obce[40]
a musí být v souladu s vnitřními předpisy fakulty a univerzity.
- Provozní řády po projednání v senátu
vydává svým opatřením děkan.
Článek 18
Pořádek v prostorách fakulty
- Při užívání prostor fakulty je každý
povinen se chovat tak, aby nedošlo k ohrožení života, zdraví nebo majetku,
aby žádný člen akademické obce nebyl omezen ve svých akademických právech a
akademických svobodách a aby nebyly narušovány kolegiální vztahy v akademickém
prostřední.
- Podrobnější pravidla k zajištění
pořádku při využívání prostor fakulty může stanovit děkan.
Článek 19
Výroční zprávy
- Fakulta vypracovává výroční zprávu o
činnosti a výroční zprávu o hospodaření fakulty.
- Výroční zprávy předkládá senátu ke
schválení děkan[41].
Článek 20
Hodnocení činnosti
- Hodnocení činnosti na fakultě je
prováděno pravidelně a řídí se ustanoveními statutu univerzity[42].
- Při hodnocení činnosti se využívají
rovněž výsledky ankety, v níž studenti hodnotí výuku.
Část III
Studijní
programy, studium, studenti
Článek 21
Studijní
program
- Na fakultě se získává vysokoškolské
vzdělání studiem v akreditovaných studijních programech[43].
Jejich návrhy po vyjádření senátu schvaluje vědecká rada[44].
- Studijní program může být
uskutečňován
- fakultou
samostatně
- společně s
dalšími fakultami
- způsobem podle a)
nebo b) s podílem vysokoškolského ústavu.
- U studijních programů uskutečněných
podle písmene b) musí být stanoveno, na které fakultě je student zapsán[45];
vnitřními předpisy této fakulty je povinen se řídit.
- Studijní program se může členit na
studijní obory a je konkretizován ve studijních plánech.
- Podrobnosti o studijním programu
stanoví v souladu se studijním a zkušebním řádem univerzity Pravidla pro
organizaci studia na fakultě, která jsou vnitřním předpisem fakulty.
- Podrobnosti o předkládání a
projednávání návrhů v souvislosti s akreditací studijního programu stanoví
vnitřní předpis univerzity[46].
- O akreditaci studijního programu
informuje děkan senát na jeho nejbližším zasedání.
Článek 22
Přijímání ke studiu
- Přijímání ke studiu na
univerzitě včetně přezkumného řízení upravuje řád přijímacího řízení
univerzity, který je přílohou č. 5 statutu univerzity. Konkretizaci podmínek
pro přijetí ke studiu na fakultě v daném akademickém roce schvaluje na návrh
děkana senát.
Článek 23
Studium
- Pravidla studia na
univerzitě včetně práv a povinností studentů a pravidel řízení v prvním stupni
a přezkumného řízení při rozhodování o právech a povinnostech studentů stanoví studijní
a zkušební řád univerzity. Další podrobnosti o studiu na fakultě stanoví
vnitřní předpis "Pravidla pro organizaci studia Lékařské fakulty v
Plzni", který je vnitřním předpisem fakulty.
Článek 24
Studium
cizinců
- Podmínky studia cizinců
upravuje článek 26 statutu univerzity.
Článek 25
Výměna studentů
- Zásady a pravidla výměny studujících
stanoví dohody o spolupráci uzavřené univerzitou podle § 6 odst. 1 písm. i)
zákona o vysokých školách.
- Podrobnější podmínky výběru studentů
fakulty pro účast na výměně studujících stanoví rektor po dohodě s děkanem,
nebo s děkany příslušných fakult. Tyto podmínky se zveřejňují na úřední desce
fakulty.
Článek 26
Oceňování studentů
- Děkan může studentovi
udělit pochvalu, cenu nebo věcný dar. Pravidla pro jejich udělování stanoví
děkan po projednání v senátu.
Článek 27
Stipendia
- Pravidla o poskytování
stipendií, jakož i o řízení v prvním stupni a přezkumném řízení v této věci
upravuje stipendijní řád univerzity. Podrobnosti o poskytování stipendií
studentům zapsaným na fakultě stanoví vnitřní předpis " Pravidla pro
přiznávání stipendií na lékařské fakultě v Plzni", který je vnitřním
předpisem fakulty.“
Článek 28
Disciplinární
přestupky studentů
- Disciplinární přestupky studentů
zapsaných na fakultě projednává disciplinární komise fakulty (dále jen
„disciplinární komise“) a předkládá návrh na rozhodnutí děkanovi[47].
- Další podrobnosti, zejména o složení
a jednání disciplinární komise upravuje disciplinární řád pro studenty, který
je vnitřním předpisem[48].
Článek 29
Ubytování
a stravování studentů
- Vztahy při ubytování a
stravování studentů v kolejích a menzách upravuje čl.32 statutu univerzity.
Článek 30
Poplatky
spojené se studiem
- Podmínky stanovení poplatků spojených
se studiem určuje čl. 33 a příloha č.6 statutu univerzity.
- Pro úhrady vybírané za některé úkony
od studentů platí čl. 34 statutu univerzity; výši úhrad stanoví rektor a nebo
děkan v souladu s opatřením rektora a po vyjádření senátu je zveřejněna na
úřední desce fakulty[49].
- Cizinci, kteří studují v rámci
studijního programu uskutečňovaného v cizím jazyce, jsou povinni hradit
poplatek za studium[50].
Další podmínky stanoví smlouva uzavřená mezi studentem a fakultou.
Článek 31
Doručování
písemností studentům do vlastních rukou
- Doručování písemností
studentům do vlastních rukou se řídí čl. 35 statutu univerzity.
Část IV
Akademičtí
pracovníci a ostatní pracovníci
Článek 32
Pracovně
právní vztahy akademických pracovníků
- Akademičtí pracovníci[51]
mají právo a povinnost účastnit se pedagogické a vědecké či odborné činnosti.
- Na pedagogické a vědecké práci se
mohou podílet hostující profesoři a další odborníci.
- Pracovní poměr profesorů a docentů se
sjednává zpravidla na dobu neurčitou, pracovní poměr ostatních akademických pracovníků
zpravidla na dobu určitou[52].
- Pracovními příkazy vydávanými
akademickým pracovníkům nelze zasahovat do akademických svobod a akademických
práv[53].
- Akademickému pracovníkovi se může na
jeho žádost poskytnout tvůrčí volno[54]
v délce 6 měsíců 1x za 7 let, nebrání-li tomu závažné okolnosti týkající se
plnění výukových povinností. O poskytnutí tvůrčího volna rozhoduje po vyjádření
vědecké rady děkan.
Článek 33
Výběrové řízení
- Místa akademických pracovníků se
obsazují na základě výběrového řízení. Od výběrového řízení lze upustit při
opakovaném sjednávání pracovního poměru s akademickým pracovníkem, jde-li o
obsazení jím zastávaného místa6.
- Člen senátu delegovaný senátem je
zpravidla členem komise.
- Výběrové řízení je možno konat i při
přijímání dalších zaměstnanců, zejména vědeckých a odborných pracovníků.
Článek 34
Mzdy
- Stanovení mezd
akademických pracovníků a dalších zaměstnanců fakulty se řídí vnitřním mzdovým
předpisem univerzity[55].
Část IV
Hospodaření fakulty
Článek 35
Finanční prostředky
- Fakulta má právo nakládat s
finančními prostředky přidělenými a finančními prostředky získanými, pokud je
to v souladu se zákonem[56],
statutem univerzity[57]
a opatřením rektora.
- Fakulta sestavuje svůj rozpočet. Rozpočet
sestavuje jako vyrovnaný57.
- Rozpočet předkládá ke schválení
senátu děkan.
- Veškeré změny rozpočtu podléhají
schválení senátem.
Článek 36
Nakládání
s majetkem
- O nakládání s majetkem univerzity,
svěřeným fakultě do správy, rozhoduje a v souvislosti s tím jedná děkan,
případně v rozsahu stanoveném opatřením děkana tajemník[58].
- K uzavření smluv o nájmu nebytových
prostor, popřípadě nemovitostí podle odst. 1 je zapotřebí předchozího vyjádření
senátu.
Článek 37
Kontrola
hospodaření
- Kontrola hospodaření fakulty je
periodicky prováděna pověřenou osobou nebo osobami na základě rozhodnutí děkana
nebo usnesení senátu.
- Hospodaření fakulty podléhá rovněž
kontrole senátem[59].
- Ke kontrole hospodaření musí ústavy,
kliniky a další součásti a jednotliví zaměstnanci poskytnout kdykoliv všechny
potřebné podklady a úplné a pravdivé informace. Rovněž jsou povinni podat na
vyžádání písemné vyjádření ke kontrolní činnosti.
- Výsledky kontrol jsou využívány v
řízení fakulty a rozhodování akademických orgánů fakulty.
Část V
Akademické
insignie, obřady a pocty.
Článek 38
- Používání akademických
insignií a talárů upravuje statut univerzity[60].
Článek 39
Obřady
- Konání imatrikulace a
promoce je upraveno řádem imatrikulací a promocí, který je vnitřním předpisem
univerzity46.
Článek 40
Pamětní
medaile fakulty
- Fakulta může udělit
pamětní medaile svým pracovníkům, studentům a jiným osobám za zásluhy o rozvoj
fakulty, vědy, vzdělanosti a akademických svobod. Podrobnosti udělování medailí
fakulty jsou v souladu s příslušným vnitřním předpisem univerzity upraveny opatřením
děkana.
Článek 41
Profesor
in memoriam a emeritní profesor
- „Profesor in memoriam Univerzity
Karlovy“ a „Emeritní profesor Univerzity Karlovy“ jsou čestné tituly, které
nezakládají žádné majetkoprávní nároky.
- Podrobnosti o udělování těchto
čestných titulů upravuje statut univerzity v čl. 60 a 61.
Část VI
Společná, přechodná a závěrečná ustanovení
Článek 42
Znak
fakulty
- Fakulta používá znak univerzity[61]
a znak fakulty.
- Znak fakulty má tvar kruhu. Uprostřed
je zobrazena Hygie, držící v levé ruce hůl, obtočenou hadem, v pravé ruce
ratolest. Po obvodu kruhu je nápis Facultas Medica Pilsnensis s letopočtem
MCMXLV (příloha statutu č. 3).
- Znak fakulty je používán společně se
znakem univerzity anebo samostatně, zejména k označení korespondence,
osvědčení, publikací a dalších tiskovin prezentujících fakultu.
Článek 43
Razítko
fakulty
- Fakulta používá kulaté razítko se
státním znakem České republiky a textem Univerzita Karlova v Praze, Lékařská
fakulta v Plzni v případech stanovených právním předpisem.
- Podobu a pravidla užívání ostatních
razítek řeší opatření rektora[62]
a v jeho rámci opatření děkana.
Článek 44
Úřední deska
- Fakulta má svoji úřední desku, která
je umístěna v přízemí budovy děkanátu, Husova 13, Plzeň.
- Úřední desku vede děkanát.
- Na úřední desce se vyvěšují kromě písemností
stanovených zákonem[63]
a statutem univerzity[64]
další informace, o kterých tak stanoví předpis univerzity nebo fakulty anebo o
nichž tak rozhodne rektor nebo děkan.
- Texty vyvěšené na úřední desce se
zpřístupní rovněž na internetové stránce fakulty.
Článek 45
Výklad
ustanovení
- V případě pochybnosti
vykládá ustanovení tohoto statutu senát.
Článek 46
Závěrečná
ustanovení
- Do nabytí účinnosti tohoto statutu
platí dosavadní statut, pokud neodporuje zákonu o vysokých školách nebo
vnitřním předpisům univerzity.
- Tento statut byl schválen senátem dne
30. září 2009 a nabývá platnosti dnem schválení akademickým senátem univerzity[65].
- Zrušuje se statut fakulty ze dne 24. 9. 1999.
- Tento statut nabývá účinnosti prvního
dne kalendářního měsíce, následujícího po dni, kdy nabyl platnosti.
Doc. MUDr. B. Kreuzberg, CSc.
předseda akademického senátu
|
Doc. MUDr. J. Koutenský, CSc.
Děkan
|